You are here

UCQ and CNA-Q Collaborate with Universities at 4th Annual Teaching and Learning Conference to Improve Higher Learning Education Outcomes in Qatar

Sunday, May 8, 2016
UCQ

Experts from the University of Calgary in Qatar (UCQ) and the College of North Atlantic in Qatar (CNA-Q) joined leading academics from Qatar and abroad at the 4th annual Teaching and Learning Conference, held May 5th at the Grand Hyatt Hotel in Doha. The two day conference was themed, “Engage: Teaching and Learning in Higher Education”. Over the course of the conference, over 125 participants from a variety of sectors exchanged ideas on innovation in post-secondary education, and ways that Qatari educators could improve teaching methods, specifically in higher education.

UCQ WCQ Workshop

Dr. Kim Critchley, Dean and CEO of UCQ, noted: “UCQ is committed to developing exceptional nurses for Qatar’s future and quality instruction is critical to achieving that goal. The Teaching and Learning Conference is about exchanging perspectives, research and expertise with our peers to further improve how we educate future leaders for Qatar. This collaboration can yield powerful results as our graduates join the workforce and contribute to the advancement of the country’s healthcare sector.”

“CNA-Q is determined to achieve goals in alignment with the Qatar National Vision 2030 by giving our students the skills to succeed in a knowledge-based economy,” remarked Dr. Ken MacLeod, President of CNA-Q. “In order to achieve this, we must constantly be on the lookout to find new ways to improve and adapt our teaching methods to meet today’s challenges – the Teaching and Learning Conference plays an integral role in this ongoing effort.”

University educators, researchers and students from UCQ, CNA-Q, Sidra Medical Research Centre, Qatar University and several international institutions participated in the conference. Several presenters focused on demonstrating how teaching innovations could be applied to various specific classes and theories, while others shared ideas aimed at increasing reading and writing levels and better managing student progress. Experts also recommended ways to create engaging classrooms and integrate active teaching and learning strategies.

Hind Al-Amri, a fourth year Qatari student in UCQ’s Bachelor of Nursing program, spoke at the conference about her research on student motivation. “I think collaboration between students and instructors is necessary in order to advance the quality of higher education in Qatar,” she said. “I hope through my presentation, attendees will have a deeper understanding of the importance of motivation in learning, as well as techniques to inspire students to go above and beyond in their studies.”

“The quality presentations, collaborative discussions, and interactions were outstanding,” said William Kay, Teaching and Learning Specialist from UCQ. “Over the past four years, this conference has helped cultivate productive and rewarding relationships between educators, which have yielded better outcomes for students across all disciplines.”

University of Calgary in Qatar offers its gold-standard Bachelor of Nursing and Master of Nursing degrees to Qatar’s current and future nursing leaders. Over 600 students are currently enrolled in its programs. On May 22nd, 61 nursing leaders will graduate from the University and contribute to Qatar’s national healthcare system.

جامعة كالجاري في قطر تتعاون مع الجامعات المشاركة في النسخة السنوية الرابعة من مؤتمر التعليم والتعلّم بهدف تحسين نتائج التعليم العالي

التقى خبراء من جامعة كالجاري قطر (UCQ) مع أكاديميين بارزين من دولة قطر وخارجها في النسخة السنوية الرابعة من مؤتمر التعليم والتعلّم، الذي أقيم بتاريخ 5 مايو في فندق "جراند حياة" في الدوحة. ويحظى المؤتمر تحت عنوان "التفاعل: التعليم والتعلّم في الدراسات العليا" برعاية مشتركة من قبل جامعة كالجاري في قطر وكلية شمال الأطلنطي في قطر (CNA-Q). وشهد المؤتمر حضور أكثر من 125 مشاركاً من قطاعات مختلفة، حيث تبادلوا أفكارهم وآراءهم حول الابتكار في التعليم ما بعد الثانوي، والسبل المتاحة أمام المعلمين القطريين لتحسين أساليب التدريس، وتحديداً في سياق جامعي.

UCQ WCQ Workshop

وفي هذه المناسبة، قالت الدكتورة كيم كريتشلي، العميد والرئيس التنفيذي لجامعة كالجاري في قطر: "نحن ملتزمون بتهيئة كوادر تمريضية عالية الكفاءة في المستقبل في قطر، ونرى بأن الإرشاد النوعيّ يلعب دوراً بالغ الأهمية في تحقيق هدفنا هذا، ويتمحور مؤتمر التعليم والتعلّم حول مشاركة وجهات النظر والبحوث والخبرات مع نظرائنا من القطاع بهدف تحسين وسائل التعليم المعتمدة في تنشئة القادة المستقبليين في قطر. ولابد أننا سنحصد ثمار هذا التعاون عندما ينضم خريجو جامعاتنا إلى سوق العمل ويساهمون في تطوير قطاع الرعاية الصحية في الدولة".

من جانبه، قال الدكتور كين ماكلويد رئيس كلية شمال الأطلنطي في قطر: "نحن عازمون على تحقيق أهدافنا بما يتماشى مع رؤية قطر الوطنية 2030، من خلال منح طلابنا المهارات التي يحتاجون إليها في ظلّ اقتصاد قائم على المعرفة. ولتحقيق ذلك، لابد أن نبحث دوماً عن سبل جديدة لتحسين أساليبنا التدريسية ومواءمتها مع التحديات التي تواجهنا اليوم، ونرى بأن مؤتمر التعليم والتعلّم يلعب دوراً محورياً في إطار هذه الجهود".

وشارك في المؤتمر لهذا العام أساتذة جامعيون وباحثون وطلاب من جامعة كالجاري في قطر، وكلية شمال الأطلنطي في قطر، ومؤسسة حمد الطبية، مركز السدرة للطب والبحوث، ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية، وجامعة قطر، إلى جانب عدد من المعاهد الدولية. وسلط عدد من المتحدثين المشاركين الضوء على كيفية تضمين الابتكارات الخاصة بالتدريس في مختلف النظريات والصفوف المحددة، وشارك آخرون آراءهم حول زيادة نسب القراءة والكتابة والإدارة الجيدة للتقدم الذي يحرزه الطلاب. كما قدم الخبراء توصياتهم حول كيفية رفع مستويات التفاعل ضمن الصفوف ودمج استراتيجيات حيوية في العملية التعليمية.

وخلال مشاركتها في المؤتمر، تحدثت هند العامري، طالبة سنة رابعة في برنامج بكالوريوس التمريض بجامعة كالجاري قطر عن بحثها حول محفّزات الطلاب، وقالت: "أعتقد بأن التعاون بين الطلاب والمدرسين أمر أساسي للارتقاء بجودة التعليم العالي في قطر. وآمل بأن يساهم العرض الذي أقدمه اليوم في تكوين فهم أعمق لدى الحضور حول أهمية تحفيز الطلاب من خلال التعليم، وابتكار تقنيات تلهمهم لاستكشاف آفاق جديدة تتخطى مقرراتهم الدراسية".

وقال ويليام كاي، أخصائي التعليم والتعلّم في جامعة كالجاري في قطر: "شهدنا هذا العام مستويات متميزة من الحوارات البناءة والعروض التقديمية الغنية والمداخلات القيّمة. وقد نجح المؤتمر على مدى السنوات الأربع الماضية في بناء علاقات مثمرة بين المدرسين، وهو ما عاد بنتائج أفضل على الطلاب في جميع التخصصات".

وتقدم جامعة كالجاري في قطر برنامج البكالوريوس في التمريض، وشهادات الماجستير في التمريض للطلاب الحاليين والمستقبليين الراغبين بقيادة القطاع في قطر، وهناك حالياً أكثر من 600 طالب وطالبة مسجلين في البرنامجين. وسيتم تخريج 61 طالباً مؤهلاً في الثاني والعشرين من شهر مايو الجاري ليصبحوا مساهمين فاعلين في نظام الرعاية الصحية في قطر.

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017