You are here

UCQ and CCQ sign Letter of Articulation Agreement

Monday, May 16, 2016
UCQ

The University of Calgary in Qatar (UCQ) and the Community College of Qatar (CCQ) have signed an agreement that will improve health care in Qatar by creating new paths for students to receive a nursing education. The agreement focuses on long-term cooperation and was signed between UCQ, Qatar’s only school of nursing, and CCQ at a ceremony that took place on May 15th at CCQ’s campus. The Letter of Agreement is aimed at establishing a joint academic education program between the two parties, to be known as the “1+3 collaborative program”.

Dr. Ibrahim and Dr. Kim Critchley Sign Agreement

The official signing of the articulation agreement between UCQ and CCQ.

The partnership between the two institutions will allow students to gain a foundation year at CCQ before continuing their education at UCQ, enabling them to actively contribute to the local workforce in their area of expertise. The 1+3 program will begin with students in their first year of study (“Phase 1”) at CCQ, during which they will complete such classes as Anatomy, Physiology, Bioethics and other elective courses as required by the program. These classes have been selected and agreed upon by both institutions and will be awarded full credit at UCQ once students have matriculated. Students will not be required to take the International English Language Test (IELTS), as the language of instruction of both universities is English.

The healthcare knowledge and skills developed at UCQ are of great value, benefitting families, individuals, and the broader Qatari community which align with the Qatar National Vision 2030. Dr. Kim Critchley, Dean and CEO of UCQ, remarked: “UCQ is pleased to be collaborating with CCQ. This joint effort is part of our objective to promote the nursing field and improve access to a world-class education for everyone – and this agreement highlights the possibilities for innovative collaborations between the two institutions.”

Acceptance into the second year of the study (“Phase 2”) is based on students’ cumulative GPAs, which are calculated from the 29 credit hours earned while at CCQ, which includes the relevant prerequisites from UCQ. Those students who meet the admissions requirements and receive an acceptance letter will automatically be enrolled as undergraduate students in UCQ’s Bachelor of Nursing Program.

Professor Ibrahim Al-Naimi, CCQ President commented : “This strategic agreement came about as a result of both institutions (CCQ and UCQ) desire to provide continued value to students, by providing them with additional support once they have finished their first year of education. It was only a natural partnership for the two educational establishments in Qatar – it is a winning trade-off for both institutions and of course, the students.”

UCQ educates Qatar’s rising nursing leaders, offering Bachelor’s and Master’s degrees in Nursing designed in collaboration with the country’s nursing community.

CCQ is committed to providing students with an education that will help map their future and our focus is on students’ success. To learn more about CCQ, visit www.ccq.edu.qa.

جامعة كالجاري في قطر وكلية المجتمع في قطر توقعان اتفاقية تجسير أولية

وقّعت جامعة كالجاري في قطر (UCQ)، وكلية المجتمع في قطر (CCQ)، اتفاقية من شأنها الارتقاء بقطاع الرعاية الصحية في قطر من خلال خلق مسارات جديدة للطلاب لتلقي التعليم في مجال التمريض. وتم توقيع الاتفاقية التي تركّز على التعاون طويل الأمد بين جامعة كالجاري في قطر (UCQ)، كلية التمريض الوحيدة في قطر، وكلية المجتمع في قطر (CCQ)، في حفل خاص أقيم يوم 15 مايو الجاري في حرم كلية المجتمع في قطر. وتهدف الاتفاقية إلى إقامة برنامج تعليم أكاديمي مشترك بين الطرفين تحت اسم "البرنامج التعاوني 1+3".

وتسمح الشراكة بين المؤسستين التعليميتين للطلاب بدراسة السنة التأسيسية في كلية المجتمع في قطر قبل مواصلة تعليمهم في جامعة كالجاري، مما يتيح لهم المساهمة بكفاءة في القوى العاملة المحلية ضمن مجال اختصاصهم. وسيبدأ برنامج "1+3" في العام الدراسي الأول (المرحلة 1) ضمن كلية المجتمع في قطر، حيث سيدرس الطلاب مقررات عدة تشمل علم التشريح، والفيزيولوجيا، والأخلاقيات البيولوجية، وغيرها من المقررات الاختيارية كما هو محدد في البرنامج. وقد تم اعتماد هذه المقررات والموافقة عليها من قبل كلتا المؤسستين، وسيتم منحها الثقة الكاملة من قبل جامعة كالجاري فور بدء مرحلة قبول الطلاب، ولن يحتاج الطلاب لإجراء اختبار اللغة الإنجليزية الدولي (IELTS) كون لغة التدريس المعتمدة في كلتا الجامعتين هي الإنجليزية.

Dr. Ibrahim and Dr. Kim Critchley Sign Agreement

وتماشياً مع رؤية قطر 2030، تتميز المعرفة والمهارات الصحية التي تطوّرها جامعة كالجاري في قطر بقيمتها الغنية التي تعود بالفائدة على العائلات والأفراد، وعلى المجتمع القطري ككل. وفي هذا الخصوص قالت الدكتورة كيم كريتشلي، العميد والرئيس التنفيذي لجامعة كالجاري في قطر: "يسعدنا أن نتعاون مع كلية المجتمع في قطر، فجهودنا المشتركة هي تتويج لأهدافنا الرامية إلى الارتقاء بمجال التمريض وتمكين الجميع من الحصول على تعليم رفيع المستوى، وإن هذه الاتفاقية تضيء على إمكانيات التعاون الخلّاق بين المؤسستين الرائدتين".

ويعتمد القبول في السنة الدراسية الثانية (المرحلة 2) على المعدل التراكمي للطلاب، الذي يحسب من خلال 29 ساعة دراسة معتمدة يقضيها الطالب في كلية المجتمع في قطر بما يشمل المتطلبات المسبقة ذات الصلة التي تحددها جامعة كالجاري، وسيتم إلحاق الطلاب الذين تنطبق عليهم شروط القبول ويحصلون على خطاب القبول بشكل تلقائي كطلاب جامعيين في برنامج التمريض في جامعة كالجاري في قطر.

ومن جانبه قال الأستاذ ابراهيم النعيمي، رئيس كلية المجتمع في قطر: "كان هذا الاتفاق الاستراتيجي ثمرة لرغبة كلتا المؤسستين في توفير قيمة غنية ومستمرة للطلاب من خلال توفير الدعم الإضافي لهم بمجرد انتهاء عامهم الدراسي الأول. لقد كانت هذه الشراكة مساراً طبيعياً لكلتا المؤسستين، وهي ستعود بالفائدة عليهما وعلى الطلاب بطبيعة الحال".

وتساهم جامعة كالجاري في قطر في تنشئة قادة المستقبل في قطاع التمريض، وتقدم برنامج البكالوريوس في التمريض وشهادات الماجستير في التمريض بالتعاون مع مجتمع التمريض في قطر.

ومن جانبها، تلتزم كلية المجتمع في قطر بتوفير تعليم يدعم الطلاب في وضع مسار ناجح لحياتهم المهنية في المستقبل. للمزيد من المعلومات حول كلية المجتمع في قطر www.ccq.edu.qa

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017