You are here

57 UCQ Nursing Graduates Recognized at 2016 Convocation

May 23, 2016
University of Calgary in Qatar

Fifty-seven graduates from the University of Calgary in Qatar (UCQ) earned gold-standard nursing degrees during the 2016 Convocation ceremony at the Qatar National Convention Centre on Sunday, May 22nd. Professors, family, friends, and dignitaries from Qatar’s health and education spheres celebrated 52 Bachelor of Nursing (BN) and five Master of Nursing (MN) graduates at UCQ’s seventh convocation. The new batch of UCQ graduates will join the University’s growing alumni base in contributing to the health goals of Qatar National Vision 2030.

UCQ Convocates 57 students

UCQ's graduating class of 2016.

UCQ has endeavored to establish a local talent pool for Qatar’s nursing sector since 2007. The University offers BN and MN degrees, which enable graduates to master the skills necessary to be successful in their personal and professional lives. UCQ’s curriculum provides nurses with the healthcare knowledge and expertise that allow them to contribute to the well-being of their family and community in addition to being relied upon in hospitals and doctor’s offices throughout Qatar.

Dr. Robert Thirsk, Chancellor of the University of Calgary, noted: “Our University, with the generous support of the State of Qatar, strives to provide our students with the knowledge and resources necessary to become leaders in this honorable profession. This is the beginning of a journey for our graduates. As some initiate and others continue their nursing careers in Qatar, we have no doubt that they will be exemplars of the University’s values of honesty, integrity and responsibility while advancing this country’s goals.”

To date, 277 graduates have earned BN degrees from UCQ, while 14 have graduated from UCQ’s MN program. Qatari nationals make up 21 percent of the University’s 291 graduates. The Master of Nursing program, the first of its kind in Qatar, celebrated its second class of graduates this year.

“As Qatar’s sole provider of nursing education, UCQ has long aimed to foster a true culture of service that unites our students, faculty, and staff in the spirit of Qatar’s goals. I am proud to see 57 more graduates become active contributors to the development of Qatar’s healthcare sector,” Dr. Kim Critchley, Dean and CEO of UCQ, said. “Our graduates deserve this recognition for their exceptional performance and hard work.”

Convocation was attended by Qatar’s Minister of Education and Higher Education, His Excellency Dr. Mohammed bin Abdul Wahed Al-Hammadi. His Excellency was joined by University of Calgary leaders, diplomats, academics, dignitaries and representatives from Hamad Medical Corporation (HMC), Qatar University, Qatar Red Crescent, and Sidra.

Dr. Fouzia Al Naimi, Manager of Health Workforce Development at the Ministry of Public Health, praised the graduates’ academic success during the guest speaker’s address. As an international role model for excellence in nursing leadership, Dr. Al Naimi effectively encouraged the development of superior nursing training standards in Qatar.

UCQ also honored two graduates with the University’s highest academic distinction, the Gold and Silver medallions. The Gold Medal for academic achievement in the Bachelor of Nursing, Regular Track program was awarded to Evelyn Anna Edwards, while Shaikhah Mohsen Abdullah Al-Keldi won the Silver Medal for academic achievement in the Post Diploma Bachelor of Nursing program.

“When my fellow graduates and I chose nursing, we made a decision to dedicate ourselves to helping and giving back to the local community,” said Evelyn Anna Edwards, Gold Medallion Winner. “UCQ’s devoted faculty and staff ensured that we received the training and expertise necessary to enter the workforce with vital skills that would bolster Qatar’s nursing sector for the long term.”

Over 500 students are currently registered in UCQ’s BN and MN programs. UCQ offers two paths to a BN degree – a four-year program for qualified high school graduates, and a two-year program for nurses holding diplomas in nursing from recognized institutions. The University also offers two MN programs: a MN in Oncology, created with HMC in order to support the National Cancer Strategy, and the MN in Leadership program, designed in collaboration with Qatar’s nursing community to further develop leaders in the profession.

جامعة كالجاري في قطر تحتفل بتخريج 57 طالب وطالبة تمريض لعام 2016

أقامت جامعة كالجاري في قطر حفل تخرج 2016، حيث احتفلت بتخريج 57 طالب وطالبة ومنحهتم شهادات من الدرجة الذهبية القياسية في التمريض يوم الأحد 22 مايو في مركز قطر الوطني للمؤتمرات. واحتفل أساتذة الطلاب وعائلاتهم وأصدقاؤهم ونخبة من ممثلي أوساط الرعاية الصحية والتعليم بحصول 52 طالباً وطالبة على شهادة البكالوريوس في التمريض (BN)، وخمسة آخرين على شهادة الماجستير في التمريض (MN) خلال حفل تخريج الدفعة السابعة من الجامعة. وستنضم الدفعة الجديدة من خريجي الجامعة إلى عائلة خريجي الجامعة المتنامية للمساهمة في تحقيق رؤية قطر 2030 في المجال الصحي.

UCQ Convocates 57 students

ومنذ تأسيسها في عام 2007، سعت جامعة كالجاري في قطر إلى تنشئة مواهب محلية متخصصة في قطاع الرعاية الصحية في قطر. وتقدم الجامعة برنامجي الماجستير في التمريض والبكالوريوس في التمريض، الذين يمكّنان الخريجين من إتقان المهارات الضرورية ليحققوا النجاح على المستوى الشخصي والمهني. وتزوّد المناهج الدراسية في الجامعة الطلاب بالمعرفة والخبرات اللازمة في مجال الرعاية الصحية لتتيح لهم المساهمة الفعالة في دعم صحة عائلاتهم وأفراد مجتمعهم، فضلاً عن إمكانية الاعتماد عليهم في المستشفيات وعيادات الأطباء في مختلف أرجاء قطر.

وبهذه المناسبة، قال الدكتور روبرت ثيرسك، مستشار جامعة كالجاري: "تسعى جامعتنا، برعاية كريمة من دولة قطر، إلى تجهيز الطلاب بالمعرفة والموارد الضرورية ليكونوا قادةً رائدين في هذه المهنة النبيلة. إنها بداية الرحلة بالنسبة لخريجينا، وفيما يبدأ بعضهم مشواراً جديداً ويواصل آخرون مسيرتهم المهنية في قطر، لاشك لدينا بأنهم سيكونون جميعاً مثالاً يحتذى به وسيحملون قيم الجامعة في الصدق والنزاهة والمسؤولية فيما يعملون على تحقيق الأهداف الوطنية المنشودة".

وحتى اليوم، حصل 277 خريجاً على شهادة البكالوريوس في التمريض من جامعة كالجاري في قطر، وتخرج 14 آخرين من برنامج الماجستير في التمريض. ويشكل المواطنون القطريون نسبة 21% من خريجي الجامعة البالغ عددهم 291. ويعتبر برنامج الماجستير في التمريض الأول من نوعه في قطر، ويحتفل بتخريج الدفعة الثانية من طلابه هذا العام.

ومن جانبها قالت الدكتورة كيم كريتشلي، العميد والرئيس التنفيذي لجامعة كالجاري في قطر: "بصفتنا المزود الوحيد لخدمات التعليم المتخصص بالتمريض في قطر، سعينا دوماً إلى تعزيز ثقافة صادقة للخدمة التي توحّد طلابنا وأعضاء هيئتنا التدريسية وكوادر عملنا من أجل تحقيق الأهداف الوطنية. أنا فخورة لكون 57 خريجاً إضافياً باتوا قادرين اليوم على المساهمة الفعالية في تنمية القطاع الصحي في قطر، وهم بلا شك يستحقون هذا التكريم تقديراً لأدائهم الاستثنائي وعملهم الجاد".

وحضر سعادة الدكتور محمد بن عبد الواحد الحمادي، وزير التعليم والتعليم العالي في دولة قطر حفل التخرج إلى جانب عدد من قادة جامعة كالجاري في قطر، وشخصيات دبلوماسية، وكبار الشخصيات، وأكاديميين، وممثلين عن مؤسسة حمد الطبية (HMC)، وجامعة قطر، والهلال الأحمر القطري، ومركز السدرة.

بدروها هنّأت الدكتورة فوزية النعيمي، مديرة تطوير القوى العاملة الصحية في وزارة الصحة العامة في كلمتها الخريجين على تفوقهم الأكاديمي. وتعتبر النعيمي قدوة يحتذى بها في مجال التميز في القيادة في قطاع التمريض، وساهمت بشكل فعّال في التشجيع على تطوير معايير متفوقة للتدريب في قطاع التمريض في قطر.

كما كرمت جامعة كالجاري في قطر اثنين من الخريجين بالميداليتين الذهبية والفضية، وهما أعلى وسامين تقدمهما الجامعة. وحصلت إفلين آنا ادوارز على الميدالية الذهبية للإنجاز الأكاديمي في برنامج بكالوريوس التمريض – المسار العادي، فيما حصلت شيخة عبدالله الكلدي على الميدالية الفضية في برنامج بكالوريوس التمريض بعد الدبلوم.

وقالت إفلين آنا ادوارز: "عندما اخترت وزملائي مهنة التمريض، اتخذنا قراراً بأن نكرس أنفسنا لمساعدة المجتمع المحلي وردّ الجميل له. وقد حرص فريق الهيئة التدريسية وكادر العمل في جامعة كالجاري في قطر على تلقّينا التدريب والخبرات الضرورية لدخول سوق العمل مجهزين بالمهارات الحيوية التي من شأنها تعزيز قطاع التمريض في قطر على المدى الطويل".

وهناك حالياً أكثر من 500 طالب مسجلون في برنامجي البكالوريوس والماجستير في التمريض في جامعة كالجاري في قطر. وتقدم الجامعة مسارين مختلفين لطلاب درجة البكالوريوس في التمريض، الأول عبارة عن برنامج مدته أربع سنوات لخريجي المدارس الثانوية المؤهلين، والثاني برنامج مدته سنتان للممرضين والممرضات الذين يحملون شهادة الدبلوم في التمريض من مؤسسات معتمدة. كما تقدم الجامعة برنامجي ماجستير في التمريض، الأول هو ماجستير التمريض في علم الأورام، الذي أطلقته مع مؤسسة حمد الطبية دعماً للاستراتيجية الوطنية لمكافحة السرطان، وبرنامج ماجستير القيادة في التمريض، المعدّ بالتعاون مع مجتمع التمريض في قطر لمواصلة تطوير القيادات في هذه المهنة. ويمكن لكافة مواطني دولة قطر والمقيمين فيها التسجيل في أي من هذه البرامج. للمزيد من المعلومات حول جامعة كالجاري في قطر/ يرجى زيارة: http://www.ucalgary.edu.qa/

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017