You are here

UCQ Welcomes His Excellency Abdullah Bin Hamad Al-Attiyah to Address Visiting Scholars

November 8, 2017
Ivan Giesbrecht

The University of Calgary in Qatar was honored to welcome His Excellency (HE) Abdullah Bin Hamad Al-Attiyah to its campus and address a group of visiting students from the University of Calgary’s Haskayne Global Energy Executive MBA program.

University of Calgary in Qatar welcomes his excellency Abdullah Bin Hamad Al-Attiyah with Haskayne School of Business - photo by Ian Philip Thompson

UCQ Welcomes His Excellency Abdullah Bin Hamad Al-Attiyah to Address Visiting Scholars - photo by Ian Philip Thompson

HE Al-Attiyah, Chairman of the Board of the Abdullah Bin Hamad Al-Attiyah International Foundation for Energy and Sustainable Development, discussed the history of Qatar’s energy industry and the leadership, political, and environmental challenges facing sustainable development around the world.

HE Al-Attiyah said, “I am delighted to attend this gathering of energy students, there is a shortage of qualified manpower facing the energy industry worldwide, and The Haskayne School of Business has a notable status for preparing graduates to serve a shifting world”.

HE Al-Attiyah shared many valuable insights from his 40 years in the energy industry with the visiting scholars. “We are grateful to His Excellency for taking time to visit our campus and address these international MBA students,” said Dr. Deborah White, Dean and CEO of the University of Calgary in Qatar. “Our focus is on educating Qatar’s healthcare leaders and sustainable development is an integral component in ensuring a healthy community. I am confident that together we can do our part to improve lives here in Qatar and around the world.”

The Abdullah Bin Hamad Al-Attiyah International Foundation for Energy and Sustainable Development is a non-profit organization established to preserve and build upon HE Al-Attiyah’s 40 years of service in the energy industry. His legacy includes important roles in a variety of senior leadership positions with the Government of Qatar and the international community on issues confronting humanity, including climate change and sustainable development.

Based out of Calgary, Alberta - the heart of Canada’s energy sector - the Global Energy Executive MBA program at the Haskayne School of Business is taught by world-class professors and leading industry experts from around the globe. The program aims to transform the international energy industry by preparing the next generation of leaders for its complex and evolving challenges. This unique program combines academic excellence with deep energy industry expertise.

“Qatar has used the energy resources it has been endowed with to build a prosperous country and society,” said Dr. Harrie Vredenburg, Professor and Academic Director of the Global Energy Executive MBA program. “Qatar is an excellent example of a country that has balanced capitalism with meeting the social needs of its people. To have His Excellency here at the University of Calgary and to hear this grand history of Qatar’s energy industry and its place in the world is absolutely fantastic.”

The University of Calgary in Qatar (UCQ) engages individuals, families and communities in activities designed to enhance family capacity to attain and improve health. UCQ’s nursing students and graduates practice in the community, in primary health centers, and in acute care hospitals. The program exemplifies a vision of modern nursing that develops graduates who deliver evidence-based health care and who are strong critical thinkers and change agents whose focus is the entire family.

جامعة كالجاري في قطر تستضيف سعادة عبدالله بن حمد العطية متحدثًا أمام باحثين زائرين

استقبلت جامعة كالجاري في قطر سعادة عبدالله بن حمد العطية، رئيس مجلس إدارة مؤسسة عبدالله بن حمد العطية الدولية للطاقة والتنمية المستدامة، ضمن حرمها الجامعي للحديث أمام مجموعة من الطلاب الزائرين من برنامج الماجستير التنفيذي في إدارة الأعمال في الطاقة العالمية، من كلية هاسكاين للأعمال في جامعة كالجاري بكندا.

University of Calgary in Qatar welcomes his excellency Abdullah Bin Hamad Al-Attiyah with Haskayne School of Business - photo by Ian Philip Thompson

وناقش سعادته تاريخ قطاع الطاقة في قطر والتحديات القيادية والسياسية والبيئية التي تواجه التنمية المستدامة على مستوى العالم.

وفي تعليقه على مشاركته الكريمة، قال سعادته: "يسرّني حضور هذا التجمع الذي يضم طلاباً مميزين في مجال الطاقة، ونظراً للنقص في حجم القوى العاملة المؤهلة في قطاع الطاقة حول العالم، فإن كلية هاسكاين للأعمال تتمتع بمكانة بارزة لإعداد خريجين مؤهلين لخدمة عالمنا دائم التغير".

هذا وشارك سعادته الطلاب الزائرين الكثير من الأفكار القيّمة والمستمدة من خبرته التي تزيد على أربعين عامًا في قطاع الطاقة. وفي سياق ترحيبها بالضيف الكبير، قالت الدكتورة ديبورا وايت، العميد والرئيس التنفيذي لجامعة كالجاري في قطر: "نحن ممتنون لسعادة عبدالله بن حمد العطية لتخصيصه جزءًا من وقته الثمين لزيارة حرم جامعتنا والتحدث إلى طلاب ماجستير إدارة الأعمال. نحن في جامعة كالجاري في قطر نسخر جهودنا لتعليم قادة المستقبل لقطاع الرعاية الصحية في قطر، ونعتبر التنمية المستدامة مكونًا أساسيًا لضمان بناء مجتمع صحي. وأنا واثقة بأنه من خلال التعاون والتآزر سنتمكن من القيام بدورنا بفعالية لتحسين حياة الناس هنا في قطر وحول العالم".

جدير بالذكر، أن مؤسسة عبدالله بن حمد العطية الدولية للطاقة والتنمية المستدامة غير الهادفة للربح قد تأسست بغرض الاستفادة من خبرة سعادة عبدالله بن عطية التي تمتد لأربعين عامًا في قطاع الطاقة، والمحافظة على هذا الإرث الذي يشمل تولي مجموعة متنوعة من المناصب القيادية العليا على مستوى حكومة قطر والمجتمع الدولي، والمعنية بالقضايا التي تواجه البشرية في هذا المجال بما فيها التغير المناخي والتنمية المستدامة.

يشار إلى أن كلية هاسكاين للأعمال المتواجدة خارج حدود مدينة كالجاري في مقاطعة ألبرتا بكندا، والتي تعتبر القلب النابض لقطاع الطاقة في كندا، تقوم بتدريس برنامج الماجستير التنفيذي في إدارة الأعمال في الطاقة العالمية بإشراف أساتذة رفيعي المستوى وخبراء رواد في القطاع ينحدرون من خلفيات متنوعة من العديد من أصقاع العالم. ويهدف هذا البرنامج الأكاديمي إلى إحداث تحول جذري في قطاع الطاقة الدولي، من خلال إعداد الجيل المقبل من القادة المجهزين لمواجهة تحدياته المعقدة ودائمة التطور. ويجمع هذا البرنامج الفريد بين التميز الأكاديمي والخبرة العميقة في قطاع الطاقة.

من جانبه قال الدكتور هاري فريدنبورغ، الأستاذ والمدير الأكاديمي لبرنامج الماجستير التنفيذي في إدارة الأعمال في الطاقة العالمية: "استخدمت قطر موارد الطاقة التي تمتلكها من أجل بناء مجتمع ودولة مزدهرين. وتعتبر قطر مثالًا يقتدى به كدولة نجحت في الموازنة بين الرأسمالية وتلبية الاحتياجات الاجتماعية لشعبها. وإنه لمن الرائع أن يحضر سعادة العطية إلى جامعة كالجاري ليعرفنا بالتاريخ الغني لقطاع الطاقة في قطر ومكانته الرائدة في العالم".

هذا وتسعى جامعة كالجاري في قطر على الدوام لإشراك الأفراد والعائلات والمجتمعات في فعاليات مصممة لتعزيز القدرات الأسرية في تحسين الصحة العامة. ويتدرب خريجو وطلاب التمريض في جامعة كالجاري في قطر في المجتمع وضمن مراكز الرعاية الأولية وفي مستشفيات الرعاية الحادة. ويجسد برنامجها الأكاديمي رؤية التمريض الحديث، الرامية لتنشئة خريجين قادرين على تقديم رعاية صحية قائمة على الأدلة، ويمتلكون قدرة كبيرة على التفكير النقدي، ويكونون وكلاء للتغيير يركزون على الأسرة بأكملها.

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017