You are here

University of Calgary Announces Annual Call for Applications

October 19, 2017
Ivan Giesbrecht

UCQ is announcing its annual call for applications from Qatari nationals and residents of Qatar to its Bachelor of Nursing and Master of Nursing programs. Applicants passionate about enhancing the health goals of Qatar are encouraged to submit their application to the University before March 1, 2018. The University of Calgary in Qatar is an accredited, Canadian university and Qatar’s sole institution for nursing education.

University of Calgary in Qatar campus - photo by Ian Philip Thompson

University of Calgary in Qatar campus - photo by Ian Philip Thompson

“Our mission at the University of Calgary in Qatar is to educate and train nurses who can help improve health outcomes and patient care locally,” according to Dr. Deborah White, Dean and CEO of UCQ. “Our graduates are vital to Qatar’s goals, because healthy families and a vibrant population are necessary for strong national development. For anyone who wants to make a valuable contribution to Qatar’s health sector, the University of Calgary in Qatar is a great place for you.”

Those interested in applying are invited to visit the campus and attend UCQ’s Open House on November 18 (11:00 a.m. - 1:00 p.m.). Prospective students and their families will be given the opportunity to meet with professors and UCQ’s management, as well as tour the University’s classrooms and training facilities. UCQ’s Student Services office will also help guide applicants through the application process.

UCQ alumna Noof Fahad Al-Kuwari (’14), Clinical Nurse in Pediatric Surgery, Sidra Medicine reflected on her experience at UCQ by saying, “The University of Calgary in Qatar gave me the education and skills to make a positive impact on the healthcare system of my country. Nurses are a vital part of any hospital or clinic and this is a responsibility I take very seriously. We help to save lives through patient care, education, and as health advisors in our families and communities. I am grateful the University of Calgary in Qatar prepared me so well for this important role.”

UCQ’s Bachelor of Nursing (BN) program is a four-year course of study that prepares students to become Qatar’s future nursing leaders. Students gain practical and theoretical experience and instruction from UCQ’s professors, who bring a range of academic and clinical expertise. Graduates of the BN program go on to careers in community health, primary care centers, hospitals, and academia.

The Master of Nursing (MN) program is an advanced degree designed to enhance the leadership and management skills of nurses already in the workforce. A two-year program requiring a full-time work release, UCQ’s MN program focuses on preparing nurses in Qatar to make a lasting impact in their chosen fields. Specializations include oncology, leadership, and thesis-based tracks.

UCQ engages individuals, families and communities in activities designed to enhance family capacity to attain and improve health. UCQ’s nursing students and graduates practice in the community, in primary health centres, and in acute care hospitals. UCQ’s program exemplifies a vision of modern nursing that develops graduates who deliver evidence-based health care and who are strong critical thinkers and change agents whose focus is the entire family.

تعلن جامعة كالجاري في قطر عن دعوتها السنوية للمواطنين القطريين والمقيمين في دولة قطر لتقديم طلبات التسجيل في برنامج التمريض

تعلن جامعة كالجاري في قطر عن دعوتها السنوية للمواطنين القطريين والمقيمين في دولة قطر لتقديم طلبات التسجيل في برنامجي بكالوريوس وماجستير التمريض. وتحثّ الجامعة المتقدمين المهتمين بدعم الأهداف الصحية في دولة قطر على تقديم طلباتهم قبل 1 مارس 2018. وجدير بالذكر أن جامعة كالجاري في قطر هي جامعة كندية معتمدة، كما أنها المؤسسة الوحيدة لتعليم التمريض في قطر.

University of Calgary in Qatar campus - photo by Ian Philip Thompson

وفي هذا السياق، تقول الدكتورة ديبورا وايت، العميد والرئيس التنفيذي لجامعة كالجاري في قطر: "تقوم مهمة جامعة كالجاري في قطر على تطوير جيل جديد من الممرضين والممرضات المحليين لتحسين النتائج الصحية ومستويات رعاية المرضى في الدولة. وتساهم برامجنا الأكاديمية بشكل كبير في تحقيق أهداف قطر، لأن المجتمع الصحي والحيوي هو عنصر أساسي لتعزيز التنمية الوطنية. وإن جامعة كالجاري في قطر هي الوجهة المثالية لكل من يرغب في تقديم مساهمة قيّمة لقطاع الصحة في قطر".

وتدعو الجامعة المهتمين بتقديم طلبات التسجيل، إلى زيارة الحرم الجامعي وحضور فعالية اليوم المفتوح التي ستقام في 18 نوفمبر من الساعة 11:00 صباحاً وحتى 1:00 من بعد الظهر. وتوفر هذه الفعالية للطلاب المتقدمين وذويهم الفرصة للتفاعل مع أساتذة جامعة كالجاري في قطر والهيئة الإدارية، كما يمكن لهم القيام بجولة على الفصول الدراسية ومرافق التدريب في الجامعة. وسيقوم مكتب الخدمات الطلابية في الجامعة بتقديم المساعدة اللازمة وتوجيه المتقدمين أثناء عملية التسجيل.

قالت نوف فهد الكواري، خريجة جامعة كالجاري في قطر والممرضة السريرية في جراحة الأطفال في مستشفى السدرة عن تجربتها في الجامعة: "لقد زودتني جامعة كالجاري في قطر بالمعرفة والمهارات اللازمة لإحداث تأثير إيجابي في نظام الرعاية الصحية في بلدي. ويشكل التمريض جزءًا حيويًا من أي مستشفى أو عيادة، وأنا آخذ هذه المسؤولية على محمل الجد، إذ أننا كممرضات نساعد في إنقاذ الأرواح من خلال رعاية المرضى وتعليمهم، كما أننا نعد مستشارات في مجال الصحة لعائلاتنا ومجتمعاتنا. أنا ممتنة جداً لجامعة كالجاري في قطر لأنها أهّلتني جيدًا للقيام بهذا الدور الهام".

ويمتد برنامج بكالوريوس التمريض في جامعة كالجاري في قطر لمدة أربع سنوات دراسية، تتم خلالها تهيئة الطلاب ليصبحوا قادة التمريض المستقبليين في قطر. وخلال الدراسة في البرنامج، يكتسب الطلاب معارف وخبرات عملية ونظرية قوية من أساتذة الجامعة، الذين يمتلكون مجموعة واسعة من الخبرات الأكاديمية والسريرية. ويحظى خريجو برنامج بكالوريوس التمريض بفرص عمل في مجال الصحة المجتمعية ومراكز الرعاية الصحية الأولية والمستشفيات، بالإضافة إلى المجالات الأكاديمية.

أما برنامج ماجستير التمريض فهو درجة متقدمة في هذا المجال، تم تصميمه بهدف تعزيز المهارات القيادية والإدارية للممرضين وللممرضات المتواجدين على رأس عملهم. ويركز هذا البرنامج الذي يمتد لعامين ويتطلب تفرغاً كاملاً، على إعداد ممرضين وممرضات في قطر لإحداث تأثير دائم في المجالات التي يختارونها. ويشمل هذا البرنامج تخصصات الأورام، والقيادة، ومسارات أكاديمية قائمة على أطروحة.

هذا وتعمل جامعة كالجاري في قطر على إشراك الأفراد والأسر والمجتمعات المحلية في أنشطة تهدف إلى تعزيز قدرة العائلات على الحفاظ على صحة جيدة وتحسينها. ويمارس طلاب وخريجو برامج التمريض من جامعة كالجاري في قطر خبراتهم ضمن المجتمع، وفي مراكز الرعاية الصحية الأولية، وفي مستشفيات الرعاية الحرجة. ويقدم برنامج جامعة كالجاري في قطر رؤية عصرية للتمريض تتمثل في تنشئة خريجين مؤهلين لتقديم رعاية صحية قائمة على الأدلة، وقادرين على التفكير النقدي، ويعتبرون سفراء للتغيير مع التركيز على الأسرة بأكملها.

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017