You are here

University of Calgary in Qatar hosts Professional Development Event on Vaccines and Immunization

April 3, 2018
University of Calgary in Qatar

The University of Calgary in Qatar recently held a continuing professional development (CPD) symposium on the topic of immunization for 60 nurses from primary health care centers around the country. Launched at the invitation of Primary Health Care Corporation (PHCC), the event was the first of an ongoing series of CPD opportunities organized by the University in order to enhance professional growth of health care practitioners in the State of Qatar.

The University of Calgary in Qatar, which is the exclusive provider of Bachelor and Master nursing programs in the country, proudly partnered with PHCC and Weill Cornell Medicine – Qatar to organize the event. Guest speakers included Dr. Amal Khidir of Weill Cornell Medicine - Qatar, Dr. Khalid El-Awad, Primary Health Care Corporation, and Dr. Shane Pawluk, College of Pharmacy, Qatar University.

By the end of the year, 250 primary care nurses from numerous health care facilities in Qatar will have participated in this series on vaccination.

Topics presented and discussed included the importance of vaccines in preventing illness and disease from spreading, how vaccines activate an immune response, how vaccines are developed and rigorously tested for safety, and the safe storage and handling of vaccines. Qatar’s National Immunization Guidelines and immunization schedule, along with strategies for health promotion to improve immunization rates in Qatar were also carefully reviewed and discussed. Upcoming CPD in this series will also include practical workshops and clinical simulations to be led by University of Calgary in Qatar faculty members.

“The curriculum we are using was guided by immunization competencies for health care providers developed by the Canadian Public Health Agency. These were then adapted to meet the standards of the Qatar National Immunization Guidelines for vaccine providers that was released in 2017,” explained Dr. Deborah White, Dean, University of Calgary in Qatar. “This subject is very important because we need to make sure vaccine providers receive ongoing competency education. It’s a public health responsibility to ensure that health care providers are trained how to give vaccines and that they provide appropriate and timely information to the public. Our faculty are very excited to be engaged in this event and to be make such an important contribution to the community.”

Dr. Zelaikha Mohsin Al Wahedi, Executive Director for Workforce Development and Train-ing in PHCC, is a firm advocate of professional development and continuous healthcare improvement.

“PHCC is leading on a five-year nursing visionary strategic plan aligned to the national initiatives, which highlights our commitment to the development of all our nurses to provide the highest quality of patient care and experience in primary healthcare,” explained Dr. Al Wahedi. “The nursing vaccination program is an exemplary example of this commitment, working closely with our universities, to design and deliver an enriched competency based education program. This will enable continuous professional development for all our nurses, as part of a health care teams, to improve clinical outcomes and satisfaction for all our patients.”

Dr. Amal Khidir, Associate Professor of Pediatrics at Weill Cornell Medicine-Qatar, gave a presentation about basic immunology and vaccine-preventable diseases.

Dr. Khidir said, “Qatar is blessed with a very diverse multicultural context of health providers, patients and its population in general. This diversity brings with it many competencies but also leads to complexity and variability in the approach to immunization and the advice shared with patients. For this reason it is great to work alongside other health professionals to unify and standardize immunization-related practices. These modules are very hands-on and they address knowledge, skills and attitudes towards immunization, making them both effective and practical. I am honored to be part of this team.”

In 2017, the University of Calgary in Qatar received its official accreditation as a continuing professional development provider from the Qatar Council for Healthcare Practitioners under the Ministry of Public Health. This accreditation certifies the University to provide this education.

تستضيف جامعة كالجاري في قطر الفعالية الإحترافية للتطوير المهني في اللقاحات والتطعيم

عقدت جامعة كالجاري في قطر مؤخرًا أول ندوة من سلسلة ندوات التطوير المهني (CPD) حول موضوع التحصين من الأمراض المعدية وذلك بمشاركة لستين ممرضة من مراكز الرعاية الصحية الأولية المنتشرة في أنحاء البلاد. وقد تم إطلاق هذه الندوة بدعوة رسمية من مؤسسة الرعاية الصحية الأولية (PHCC)، ويعتبر هذا الحدث هو الأول من نوعه ضمن سلسلة مستمرة من أنشطة التنمية المهنية المستدامة التي تنظمها الجامعة من أجل تعزيز النمو المهني لممارسي الرعاية الصحية في دولة قطر.

إن جامعة كالجاري في قطر، وهي المزود الحصري لجميع برامج البكالاريوس والماجستير في مجال التمريض في دولة قطر، تتشرف بالمساهمة مع مركز الرعاية الصحية الأولية وجامعة وايل كورنيل للطب - قطر لتنظيم مثل هذا الحدث. وتضمنت قائمة المتحدثين في الندوة الدكتورة أمل خضر، الأستاذة في جامعة وايل كورنيل للطب – قطر. كما تضمنت القائمة الدكتور خالد العوض ممثلاً عن مؤسسة الرعاية الصحية الأولية والدكتور شين باولوك، الأستاذ في كلية الصيدلة - جامعة قطر.

وبحلول نهاية هذا العام، يتوقع مشاركة ما لا يقل عن 250 ممرضة عاملة في الرعاية الصحية الأولية في هذه السلسلة من الندوات الهامة حول التطعيم.

وقد شملت الأطروحات التي تم عرضها ومناقشتها: أهمية اللقاحات في الحد من إنتشار الأمراض والأوبئة، وكيفية تنشيط وتقوية اللقاحات لتحسين الاستجابة المناعية، وكيفية تطوير اللقاحات واختبارها بشكل صارم من أجل السلامة العامة، وكذلك شروط ومتطلبات التخزين الآمن، وكيفية التعامل مع اللقاحات.

كما تم استعراض ومناقشة إرشادات التحصين المناعي في قطر وجدول التطعيم المتبع، إلى جانب الاستراتيجيات المقترحة من أجل تعزيز الصحة ومن أجل تحسين معدلات التطعيم والتحصين المناعي في قطر. كذلك سيشمل برنامج التطوير المهني في هذه السلسلة ورشات عملية ومحاكاة سريرية سيقودها أعضاء هيئة التدريس في جامعة كالجاري في قطر.

وفي كلمة قدمتها الدكتورة ديبورا وايت، عميدة جامعة كالجاري في قطر، أكدت "أن المنهج الذي نستخدمه يسترشد بمؤهلات التحصين الذي طورته الوكالة الكندية للصحة العامة وتم تقديمة لمقدمي الرعاية الصحية الأولية بكندا. فقد أخذنا هذه المعايير ثم قمنا بتكييفها لتلبي معايير إرشادات التحصين الوطنية الملائمة لدولة قطر ولمقدمي اللقاحات التي تم إصدارها في عام 2017 ".

هذا وأوضحت الدكتورة أن "هذا الموضوع مهم للغاية لأننا بحاجة للتأكد من أن مقدمي اللقاحات يتلقون تعليماً وتدريباً مستمراً. إنها مسؤولية الصحة العامة لضمان تدريب مقدمي الرعاية الصحية على كيفية إعطاء اللقاحات وتوفير المعلومات المناسبة وفي الوقت المناسب للجمهور. إن أعضاء هيئة التدريس هنا متحمسون جدًا للمشاركة في هذا الحدث وتقديم مساهماتهم المهمة للمجتمع"

من جانب آخر، ألقت الدكتورة زليخة محسن الوحيدي، وهي المدير التنفيذي لتنمية القوى العاملة والتدريب في مركز الرعاية الصحية الأولية، ومن المؤيدين بشدة للتنمية المهنية وتحسين الرعاية الصحية المستمرة، كلمة أوضحت فيها استراتيجية الرعاية والتي تقودها المؤسسة، فتحدثت قائلةً: "تقود مؤسسة الرعاية الصحية الأولية خطة إستراتيجية للرعاية التمريضية مدتها خمس سنوات. تتماشى هذه الخطة مع المبادرات الوطنية التي تسلط الضوء على التزامنا بتطوير جميع الممرضات لدينا لكي تتوفر لديهم أعلى المستويات في جودة رعاية المرضى وكذلك رفع خبرتهم في الرعاية الصحية الأولية".

كما أضافت مبينة "إن برنامج التطعيم التمريضي هو مثال نموذجي على هذا الالتزام وعلى العمل بشكل وثيق ومنتظم مع جامعاتنا لتصميم وتقديم برامج تثقيفية عالية الكفاءة. وهذا الأمر من شأنه تمكين التطوير المهني المستمر لجميع الممرضات العاملة في مؤسستنا كجزء من فرق الرعاية الصحية من أجل تحسين النتائج السريرية والراحة لجميع مرضانا ".

كما قدمت الدكتورة أمل خضر، الأستاذة المشاركة في طب الأطفال في جامعة وايل كورنيل للطب - قطر، عرضاً حول الأمراض الرئيسية والأمراض التي يمكن الوقاية منها باللقاحات.

وقالت د. الخضر: "تنعم دولة قطر ببيئة متعددة الثقافات من مقدمي الخدمات الصحية للمرضى بشكل خاص وللسكان بشكل عام. يجلب هذا التنوع من الثقافات معه العديد من الكفاءات والخبرات ولكنه في ذات الوقت يؤدي إلى تنوع وإختلاف الطرق المتبعة لوصول خبراء التحصين المناعي الى المرضى والتعامل معهم. ولهذا السبب، فمن الرائع جداً العمل جنبًا إلى جنب مع المهنيين الصحيين الآخرين وذلك لتوحيد الممارسات المتعلقة بالتحصين المناعي ووضعها في إطار مشترك. تعتبر مثل هذه الدورات النموذجية هي عملية جدا لئنها تعالج المعرفة والمهارات والمواقف تجاه برنامج التحصين المناعي، مما يجعلها فعالة وعملية على حد سواء. وإنه لشرفٌ لي أن أكون جزءًا من هذا الفريق ".

في عام 2017، حصلت جامعة كالجاري في قطر على اعتمادها الرسمي كمقدم تطوير مهني معتمد من المجلس القطري لممارسي الرعاية الصحية الأولية التابع لوزارة الصحة العامة. هذا الاعتماد يمنح الجامعة رسمياً حق تقديم هذا التعليم.

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017