You are here

University of Calgary in Qatar confers degrees on 133 nursing graduates at 2018 Convocation

May 15, 2018
University of Calgary in Qatar

A total of 133 nursing students earned their undergraduate or graduate nursing degrees at University of Calgary in Qatar’s (UCQ) 2018 Convocation ceremony at the Qatar National Convention Centre (QNCC) on Sunday, May 13th. Professors, family, dignitaries from Qatar and Canada, and valued partners from Qatar’s health and education sectors celebrated 120 Bachelor of Nursing (BN) and 13 Master of Nursing (MN) graduates at the convocation, UCQ’s ninth. Along with the University’s other alumni, the new cohort of UCQ graduates will contribute to the success of the health goals of Qatar National Vision 2030 and National Health Strategy 2018-2022.

Established in 2007, UCQ has educated more than 600 nurses, raising the level of local nursing talent via its dedicated academic programs. Accredited in Canada and adapted to the local culture, UCQ’s curriculum provides its nursing students with the knowledge and expertise that allows them to become fully integrated leaders in Qatar’s health care sector.

Dignitaries from Canada in attendance included Dr. Robert Thirsk, Chancellor of the University of Calgary and Dr. Elizabeth Cannon, President and Vice Chancellor of the University of Calgary.

Dr. Elizabeth Cannon noted in her remarks to the audience: “University of Calgary graduates care deeply about helping others. They want to apply their education to tackle important challenges in community health and wellbeing, creating innovative solutions to address these issues. Our commitment as a university is to ensure that we’re continuing to foster the conditions for our graduates to excel, lead and innovate. The University of Calgary in Qatar is one great example of this commitment, and we’re delighted to be part of the progress taking place right here in education and health. There will be many advancements in the years ahead, as we continue working together towards excellence and leadership in nursing education.”

With the completion of the 2018 Convocation ceremony, 558 students have earned their BN degrees from UCQ while 54 have graduated from UCQ’s MN program. Qatari nationals make up approximately 16 percent of the University’s alumni network.

“At the University of Calgary in Qatar, we focus on providing our students with the skills and abilities they need to be active contributors to the future of the Qatar community’s health and wellness. It is inspiring to see 133 of our students move onto the next phase of their nursing journey,” Dr. Deborah White, Dean of UCQ, said. “The recognition our graduates receive today is a result of their hard work. We could not be happier as we look to the future of our university.”

Guest speaker Dr. Samya Ahmad Al-Abdulla, Senior Consultant of Family Medicine and the Executive Director of Operations at the Primary Health Care Corporation, honored the graduates’ achievement during her address. Dr. Al-Abdulla has been a leader in improving performance and efficiencies in Qatar’s health sector.

UCQ also honored two graduates with the University’s highest academic distinction, the Gold and Silver medallions. The Gold Medal for academic achievement in the BN program was awarded to Ms. Nurul Lisayiha Rizkika, while Ms. Nisha Peter won the Silver Medal for academic achievement in the Post-Diploma Bachelor of Nursing program.

Over 400 students are currently registered in UCQ’s BN and MN programs. UCQ offers two paths to a BN degree – a four-year program for qualified high school graduates, and a two-year program for nurses holding diplomas in nursing from recognized institutions. The University also offers an MN in Leadership program, designed in collaboration with Qatar’s nursing community to further develop leaders in the profession.

جامعة كالجاري في قطر تحتفل بتخريج 133 طالب تمريض لدفعة عام 2018

احتفلت جامعة كالجاري في قطر، يوم الأحد الموافق 13 مايو الجاري، بتخريج 133 طالباً وطالبة خلال حفل توزيع شهادات التخرج لعام 2018، حيث حصل 120 منهم على درجة البكالوريوس و13 على درجة الماجستير في التمريض. وأقيم حفل التخرج في مركز قطر الوطني للمؤتمرات بحضور عددٍ من أعضاء هيئة التدريس في الجامعة، وعائلات الطلاب، وشخصيات قطرية وكندية بارزة، بالإضافة إلى نخبة من الشركاء في قطاعي الصحة والتعليم بدولة قطر. وستنضم الدفعة الجديدة من الخريجين لنظرائهم من خريجي الجامعة السابقين للمساهمة في تحقيق الأهداف الصحية لرؤية قطر الوطنية 2030 والاستراتيجية الوطنية للصحة 2018-2022.

ومنذ تأسيسها عام 2007، قامت جامعة كالجاري في قطر بتخريج أكثر من 600 ممرض وممرضة، محققةً نمواً كبيراً في المواهب التمريضية المحلية عبر برامجها الأكاديمية المتخصصة. وتوفر المناهج التعليمية بجامعة كالجاري في قطر، والتي تم تطويرها في كندا بما يتناسب مع الثقافة القطرية المحلية، لطلابها معارف وخبرات تمريضية تتيح لهم أن يصبحوا قادة متميزين في قطاع الرعاية الصحية في الدولة.

هذا وقد شهد الحفل حضور شخصيات كندية بارزة ضمت الدكتور روبرت ثيرسك، مستشار جامعة كالجاري، والدكتورة إليزابيث كانون، رئيس ونائب مستشار الجامعة.

وفي كلمة ألقتها خلال حفل التخرج، قالت الدكتورة إليزابيث كانون: "يتطلع خريجو جامعة كالجاري لتطبيق ما تعلموه للتغلب على التحديات التي قد تؤثر على صحة ورفاه المجتمع، كما يسعوا لتطوير حلول مبتكرة لمعالجة مثل هذه التحديات ليؤدوا رسالتهم الرئيسية المتمثلة في رعاية الآخرين والحفاظ على صحتهم. ونحن ملتزمون في الجامعة بمواصلة تهيئة كافة الظروف اللازمة لتمكين خريجينا من التفوق والابتكار وتبوء مناصب قيادية تليق بهم. وتعد جامعة كالجاري في قطر مثالاً رائعاً على هذا الالتزام، ويسرنا أن نكون جزءاً من التقدم الذي تشهده البلاد في قطاعي التعليم والصحة. ولن ندخر جهداً في مواصلة دورنا ضمن الجهود المشتركة لتحقيق التميز والريادة في مجال التمريض لكي نكون مساهمين رئيسيين في تحقيق التقدم في قطاع الرعاية الصحية القطري خلال السنوات المقبلة".

ومع ختام حفل تخريج دفعة هذا العام، يكون إجمالي الحاصلين على شهادة البكالوريوس في التمريض من جامعة كالجاري في قطر 558 خريجاً، إضافةً إلى تخريج 54 آخرين من برنامج الماجستير في التمريض. ويشكل المواطنون القطريون حوالي 16٪ من مجتمع خريجي الجامعة.

من جانبها، قالت الدكتورة ديبورا وايت، عميد جامعة كالجاري في قطر: "نعمل في جامعة كالجاري في قطر على تزويد طلابنا بالمهارات والقدرات التي يحتاجونها ليكونوا مساهمين فاعلين في بناء مستقبل الصحة والرفاه للمجتمع القطري. وإنه لمن الملهم رؤية 133 من طلابنا يمضون قدماً نحو الخطوة التالية في مسيرتهم التمريضية. وهم بلا شك يستحقون هذا التكريم تقديراً لأدائهم الاستثنائي وعملهم الجاد، ولا يمكن لنا أن نكون أكثر سعادة وغبطة من رؤية هذا المشهد الرائع الذي يمثل مستقبل جامعتنا".

كما أشادت الدكتورة سامية أحمد العبدالله، المدير التنفيذي للعمليات واستشاري طب الأسرة بمؤسسة الرعاية الصحية الأولية، عن الإنجازات التي حققها الخريجون في كلمة ألقتها خلال الحفل. وتعد الدكتورة سامية إحدى الشخصيات الرائدة في مجال تحسين الأداء ورفع الكفاءة في قطاع الصحة في قطر.

كما كرمت جامعة كالجاري في قطر اثنين من الخريجين بالميداليتين الذهبية والفضية، وهما أعلى وسامين تقدمهما الجامعة، حيث حصلت "نورول ليسايها ريزيكا" على الميدالية الذهبية للإنجاز الأكاديمي في برنامج بكالوريوس التمريض، فيما حصلت "نيشا بيتر" على الميدالية الفضية في برنامج بكالوريوس التمريض لما بعد الدبلوم.

وهناك حالياً أكثر من 400 طالب وطالبة مُسجلين في برنامجي البكالوريوس والماجستير في التمريض في جامعة كالجاري في قطر. وتقدم الجامعة مسارين مختلفين لطلاب درجة البكالوريوس في التمريض، الأول عبارة عن برنامج مدته أربع سنوات لخريجي المدارس الثانوية المؤهلين، والثاني برنامج مدته سنتان للممرضين والممرضات الذين يحملون شهادة الدبلوم في التمريض من مؤسسات معتمدة. كما تقدم الجامعة كذلك برنامج ماجستير القيادة في التمريض، الذي تم إعداده بالتعاون مع مجتمع التمريض في قطر لمواصلة تطوير القيادات في هذه المهنة.

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017