You are here

University of Calgary in Qatar Introduces Registered Nurses' Association of Ontario Program to Middle East

March 18, 2018
University of Calgary in Qatar

DOHA -- The University of Calgary in Qatar (UCQ) recently welcomed the Registered Nurses' Association of Ontario (RNAO) to present the Best Practice Spotlight Organization (BPSO) orientation to UCQ faculty and its industry partners.

RNAO's Best Practice Spotlight program is a comprehensive theoretically-based change management strategy that engages educators, policy leaders, and interprofessional frontline workers and managers in implementing and evaluating best practice guidelines in academic and health-service organizations.

"The BPSO program is internationally renowned and the University of Calgary in Qatar is proud to introduce the program to the Middle East for the first time," explained Dr. JoAnne MacDonald, UCQ Associate Dean of Academic Affairs. "UCQ is very excited to host this event and to include our health partners in this important initiative. By working together we can improve nursing practice and patient outcomes. We look forward to collaborating with our health service partners to plan how to integrate best practice guidelines in nursing education and practice in Qatar. This is an excellent opportunity for Qatar to demonstrate regional leadership in health care quality and delivery."

ucqintroducesrnaoprogramphoto

The three-day conference brought together over 50 guests from across UCQ faculty and local healthcare organizations such as Hamad Medical Corporation, Sidra Medicine, the Ministry of Public Health and the Public Health Care Corporation.

"The session was very informative and introduced the BPSO, which was new to me," according to Thabit Melhem, Assistant Executive Director of Nursing, Medical Corporation. "It helped us understand BPSO and how it can be adopted and integrated into our practice. From a practice perspective, it is evidence-based and will improve patient outcomes. The workshop was great and has opened the opportunity for partnerships with UCQ as well as with the RNAO."

RNAO is the professional association representing registered nurses, nurse practitioners and nursing students in Ontario, Canada. Since 1925, RNAO has advocated for healthy public policy, promoted excellence in nursing practice, increased nurses' contribution to shaping the health-care system, and influenced decisions that affect nurses and the public they serve.

"It was an absolute privilege to spend three days with UCQ faculty and their health service provider partners in Doha," said Valerie Grdisa, Director, International Affairs and Best Practice Guidelines Center. "The commitment, excitement and true collaborative spirit amongst the participants makes me confident that both the university and the provider organizations will move the BPSO designation and its implementation forward."

ucqintroducesrnaoprogramgroupphoto

UCQ applied to become a Best Practice Service Organization because this type of curriculum innovation provides a way to enhance student evidence-based practice for better individual, family, organizational, and health system outcomes. Best Practice Guidelines will serve as foundational tools for students to learn how to identify, assess, select, apply, and evaluate evidence. Students will see how evidence, as learned in the classroom, is applied in practice.

Becoming a Best Practice Service Organization serves to support UCQ's mission to model excellence in international nursing education, practice, and scholarship. UCQ joins the consortium of international Best Practice Service Organizations that are preparing nurses to apply best evidence for safe, high-quality, and effective health care around the world.

Preparing nurses in the use of Best Practice Guidelines can also help to address some of Qatar's most pressing health issues. For example, guidelines exist that synthesize best evidence to address health issues such as diabetes and asthma, to address health risks such as smoking and obesity, and to address the needs of vulnerable populations such as women and children.

The use of Best Practice Guidelines also demonstrates increased patient safety and reduced health care costs. Moreover, collaborating with UCQ's health service providers in related research also supports Qatar's national goal to engage in "high quality research directed at improving the effectiveness and quality of healthcare" (General Secretariat Supreme Council of Health).

جامعة كالجاري في قطر تقدم للشرق الأوسط برنامج جمعية أونتاريو لممارسي التمريض المسجلين

الدوحة - استقبلت جامعة كالجاري في قطر مؤخراً رابطة ممارسي التمريض المسجلين في أونتاريو (RNAO) لتقدم إلى هيئة التدريس وشركائها في المجال المهني تنويراً حول منظمة أضواء على أفضل الممارسات(BPSO).

ucqintroducesrnaoprogramphoto

إن برنامج رابطة ممارسي التمريض المسجلين في أونتاريو حول منظمة أضواء على أفضل الممارسات هو إستراتيجية شاملة لإدارة التغيير تعتمد على النظرية التي تشرك المدرسين ، وقادة السياسة ، والعاملين من مختلف المهن في خط المواجهة والمدراء في تنفيذ وتقييم موجهات أفضل الممارسات في المنظمات الأكاديمية ومنظمات الرعاية الصحية.

وأوضحت الدكتورة جوان ماكدونالد عميد الشئون الأكاديمية بالجامعة "إن هذا البرنامج معروف على مستوى العالم وتفخر جامعة كالجاري في قطر بتقديم البرنامج إلى الشرق الأوسط للمرة الأولى" ، وأضافت " إن جامعة كالجاري في قطر متحمسة للغاية لاستضافة هذا الحدث ولإشراك شركائنا في مجال الصحة في هذه المبادرة الهامة. من خلال العمل معًا يمكننا تحسين ممارسات التمريض ونتائج المرضى. نحن نتطلع إلى التعاون مع شركائنا في الرعاية الصحية للتخطيط لكيفية دمج موجهات أفضل الممارسات في تعليم التمريض وممارساته في قطر. هذه فرصة ممتازة لقطر لإظهار الريادة الإقليمية في جودة الرعاية الصحية وتحقيقها.

ucqintroducesrnaoprogramgroupphoto

لقد جمع المؤتمر الذي استمر ثلاثة أيام أكثر من 50 ضيفًا من هيئة تدريس الجامعة ومنظمات الرعاية الصحية المحلية مثل مؤسسة حمد الطبية ، وسدرة للطب، ووزارة الصحة العامة ومؤسسة الرعاية الصحية العامة.

وقال ثابت ملحم ، المدير التنفيذي المساعد للتمريض - المؤسسة الطبية "كانت الجلسة مفيدة للغاية وقدمت برنامج منظمة أضواء حول أفضل الممارسات، وهو أمر جديد بالنسبة لي". وأضاف "لقد ساعدنا ذلك على تفهم البرنامج وكيف يمكن اعتماده ودمجه في ممارستنا. من منظور الممارسة ، فإنه قائم على الأدلة وسيحسن نتائج المرضى. كانت ورشة العمل رائعة وفتحت الفرصة للشراكات بين جامعة كالجاري في قطر و جامعة كاليفورنيا وكذلك مع رابطة ممارسي التمريض المسجلين في اونتاريو".

إن رابطة ممارسي التمريض المسجلين في اونتاريو هي الرابطة المهنية التي تمثل الممرضات والممرضين المسجلين والممارسين وطلاب التمريض في أونتاريو بكندا. منذ عام 1925 دافعت الرابطة عن سياسة الصحة العامة، وعززت الإمتياز في ممارسة التمريض ، وزيادة مساهمة ممارسي التمريض في تشكيل نظام الرعاية الصحية ، والتأثير على القرارات التي تؤثر على الممرضات والممرضين والجمهور الذي يخدمونه.

وقالت فاليري غرديسا ، مديرة مركز المبادئ التوجيهية لأفضل الممارسات والشئون الدولية "لقد كان شرفاً عظيماً أن أقضي ثلاثة أيام مع أعضاء هيئة التدريس بجامعة كالجاري في قطر وشركائهم من مقدمي الرعاية الصحية في الدوحة". وتابعت "إن الالتزام والإثارة والروح التعاونية الحقيقية بين المشاركين تجعلني واثقًة من أن الجامعة ومؤسسات مقدمي الرعاية ستضيف الكثير الى تصميم وتطبيق البرنامج بما يدفعه الى الأمام".

ستطبق جامعة كالجاري في قطرالبرنامج لتصبح منظمة لأفضل الممارسات لأن هذا النوع من ابتكار المناهج يوفر طريقة لتعزيز ممارسة الطلاب المستندة إلى الأدلة للحصول على نتائج أفضل على المستوى الفردي والعائلي والتنظيمي والصحي. إن موجهات أفضل الممارسات تعمل كأدوات تأسيسية للطلاب لمعرفة كيفية تحديد وتقييم وإختيار وتطبيق وتقييم الأدلة. ﺳوف ﯾرى اﻟطﻼب ﮐﯾف ﯾﺗم ﺗطﺑﯾق اﻷدﻟﺔ التي تعملوها ﻓﻲ اﻟﺻف في الممارسة العملية.

إن التحول الى منظمة لأفضل الممارسات سوف يخدم مهمة جامعة كالجاري في قطر في تحقيق التميز في تعليم التمريض عالمي المستوى وفي الممارسة والحصول على المنح الدراسية. تنضم جامعة كالجاري في قطر إلى اتحاد المنظمات الدولية لأفضل الممارسات التي تعد الممرضات والممرضين لتطبيق أفضل الأدلة للحصول على رعاية صحية آمنة وعالية الجودة في جميع أنحاء العالم. إن تأهيل الممرضات والممرضين لإستخدام موجهات أفضل الممارسات سوف يساعد في معالجة بعض المشكلات الصحية الأكثر إلحاحًا في قطر. على سبيل المثال ، هناك مؤجهات أفضل الممارسات لمعالجة القضايا الصحية مثل السكري والربو ، ولمعالجة المخاطر الصحية مثل التدخين والسمنة ، ولمعالجة احتياجات الفئات السكانية الضعيفة مثل النساء والأطفال.

إن استخدام موجهات أفضل الممارسات يؤدي أيضاً الى زيادة ملحوظة في سلامة المرضى وتقليل تكاليف الرعاية الصحية. وعلاوة على ذلك ، فإن التعاون مع مقدمي الرعاية الصحية في جامعة كاليفورنيا في البحوث ذات الصلة يدعم أيضاً الهدف الوطني لقطر للمشاركة في "أبحاث عالية الجودة موجهة نحو تحسين فعالية ونوعية الرعاية الصحية" (الأمانة العامة للمجلس الأعلى للصحة).

Copyright University of Calgary in Qatar © 2017